چرا شرکت اپل، بزرگترین شرکت جهان شد؟

چرا شرکت اپل، بزرگترین شرکت جهان شد

چرا شرکت اپل، بزرگترین شرکت جهان شد؟

چرا شرکت اپل، بزرگترین شرکت جهان شد

احتمالا همه مردم یا یکی از محصولات شرکت اپل را داشته یا علاقه مند به داشتن یکی از محصولات این شرکت هستند. علت اصلی که این شرکت در تقریبا در تمام جنبه های تکنولوژی برترین شرکت بوده و با اختلاف محصولات آن طرفداران ویژه ای دارد چیست؟

امروز قصد داریم تا از نگاهی کاملا متفاوت به موضوع رشد شرکت ها و دلیل موفقیت برخی نسبت به برخی دیگر، بپردازیم.

در ابندا نگاهی به سابقه محصولات شرکت اپل بیاندازیم؛ آیا اپل واقعا پیشتاز صنعت تکنولوژی است یا خیر؟

شرکت اپل از همان سالهای شروع به فعالیت سعی در ارائه محصولاتی با کیفیت و کارآمد تر برای مخاطبین داشته است. با اینکه در برخی موارد پیشتاز نبوده و حتی چند ماهی بعد از معرفی محصول مشابه توسط شرکت های هم رده، اقدام به معرفی محصول خود کرده است؛ ولی همیشه محصولی که اپل معرفی کرده است، یک سر و گردن بالاتر از محصولات سایر “با اصطلاح رقبا” است.

طبق تجربه ای که به شخصه از چندین سال فعالیت در حوزه موبایل و تکنولوژی داشتم، متوجه این موضوع شده ام که محصولات اپل به هیچ عنوان خرابی و به اصطلاح مرگ ندارند. البته این صحبت برای اکثریت محصولات بوده و نحوه استفاده کاربر نیز در این مورد سهیم است.

البته موارد دیگری هم در این تصمیم گیری دخیل هستند. مثل هماهنگی میان سخت افزار و نرم افزار تمامی محصولات اپل، سیستم عامل انحصاری که برای پلتفرم های متفاوت طراحی و پیاده سازی شده، طراحی فوق العاده جذاب و محکم که حس بی نظیری از کارکردن با محصولی بسیار بالارده را به مخاطب منتقل میکند و … .

خلاقیت و جسارت؛ از دلایل اصلی موفقیت

همه ما به یاد داریم که شرکت اپل در سالهای مختلف با رونمایی از امکاناتی جدید و جسورانه برای گوشی های تلفن همراه خود (iPhone) که مطابق نظرات تمامی منتقدین کاری اشتباه بوده است؛ چه رشد و پیشرفتی را تجربه نموده که همه را مجذوب خود کرده است. از این جسارت ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف جک 3.5 میلی متری هدفون
  • معرفی گوشی در 2 اندازه متفاوت با امکانات تقریبا متفاوت
  • اضافه کردن دوربین 2 تایی با قابلیت های جدید
  • حذف دکمه هوم و سنسور اثر انگشت
  • حذف حاشیه زیاد صفحه نمایش دستگاه
  • اضافه کردن سیستم امنیتی جدید تشخیص چهره (FaceID)
  • اضافه کردن قابلیت استفاده همزمان از 2 سیمکارت
  • و …

اما در سال 2020 شاهد تغییراتی اساسی در طراحی و ساخت این محصول بودیم؛ این تغییرات شرکت اپل که به نظر من جزئی از همان ابتکار عمل و جسارت شرکت اپل بوده، باعث ایجاد جو جدیدی در بازار موبایل شده است. تغییراتی همچون:

  • بازگشت به طراحی آیفون های سری 5 و 5s دوست داشتنی
  • اضافه کردن رنگ های جدید به خانواده آیفون
  • تولید محصول در 4 اندازه متفاوت با قابلیت های غیر مشابه
  • طراحی جدید لرزشگیر برای دوربین عکاسی
  • اضافه شدن شبکه 5G
  • محافظ های سرامیکی جدید برای شیشه صفحه نمایش
  • ویژگی های برجسته جدید در دوربین
  • و آخرین موضوع؛ حذف شارژر و هندزفری از جعبه آیفون ها

البته لیست بالا میتوانست ادامه دار باشد اما این موارد از اصلی ترین آنهاست. کلمه ای که در بالا به آن اشاده شد خلاقیت و جسارت بود که میخواهم کمی درباره آن صحبت کنم؛

شرکت اپل از همان ابتدای فعالیت خود تمام تمرکز خودرا روی هرچه بهتر کردن محصولات خود گذاشته البته بدون نگاه کردن به سایر رقبا! بله کاملا درست است شاید برایتان جالب باشد که اپل تقریبا در هیچ یک از کنفرانس های خود محصولات خودرا با محصول مشابه در سایر شرکت ها مقایسه نکرده است و فقط با تمرکز بالا محصول جدید خودرا معرفی نموده است. و هرساله امکاناتی را به دستگاه های خود اضافه کرده یا امکاناتی را از آنها حذف کرده که میتوان در آن رگه هایی از جسارتی خاص را مشاهده کرد. جالب است که تمامی شرکت های مطرح دنیا با اینکه در ابتدا با لحن منتقدانه از محصولات اپل صحبت میکنند، اما چندی نمی‌گذرد که در جدیدترین محصولاتشان از همان ایده ها الگو برداری کرده و آنرا تولید می‌کنند.

جمع بندی

اگر تمام این موضوعات را کنار هم بچینیم و بخواهیم جمع بندی برای این مقاله داشته باشیم؛ باید به موضوع جسارت و خلاقیت اشاره کنیم. شرکت اپل همواره جزء پیشتازان عرصه تکنولوژی بوده و با خلاقیت بسیار بالا ویژگی هایی را در طراحی و ساخت محصول در نظر میگیرد که تقریبا الگوی نخست تمامی تولید کننده هاست. امیدواریم که همه کسب و کارهای ایرانی هم بتوانند با تکیه بر همین خلاقیت و جسارت در جامعه جهانی حرفی برای گفتن در تمامی زمینه ها داشته باشند.

اشتراك گذاری نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *